22 Haziran 2015 Pazartesi

EĞİTİM ÜZERİNE YENİDEN DÜŞÜNMEK

Gelişim için yenilenme ve değişimi göze almak.

Bu dönemde değişime hızla adapte olabilen, yenilikçi çözümler üretebilen, deneyimlerinden öğrenebilen, esnek kurum ve ekipler başarıyı yakalıyor. Değişim stratejilerini kağıt üstünde bırakmayıp uygulamaya geçirenler, yenilikçi düşünceyi ve değişimi kurum kültürü ile destekleyenler ve öğrenmeyi sürekli kılanlar başarılarını sürdürülebilir kılıyor.

Özetlersek önce bireysel gelişim sonra mesleki  gelişim en sonunda ise kurumsal  gelişim mümkün oluyor. Tabi ki ne olursa olsun ama değişim olsun anlamına da gelmiyor bu. Yenilenmeyi ve tazelenmeyi düşünenler için her şeyin yerinden oynamasını göze alarak  değişimi kabullenmek anlamına geliyor.

Kurum Felsefesi-Misyonu varlık sebebimizin anlamı.

Önce dînin ve aklın beğendiği huylar anlamında ‘Ahlak’  demeli, sonra bir şeyi hakkıyla bilmenin, anlamanın  yani hakikati kavramanın yolu  anlamında ‘ilim’ demeli,  daha sonra bir iş veya sanata ait özel kuralları ve incelikleri ve o konuda uyulması gereken dinî, ahlâki ve mesleki hüküm ve esaslar anlamında âdab’ demeli, em sonunda da doğru, iyi, yararlı sonuçlara ulaşmak anlamında ‘başarı’ demeliyiz

İnsan ilişkilerinin niteliğini geliştirmeden niceliğini geliştirmek.

Okulda insan ilişkilerinin niteliğini geliştirmek  örgüt olarak okulların varoluş nedenleridir. Bu doğrultuda okulların kendilerine bazı yasa ve yönetmeliklerle yüklenmiş olan örgütsel, yönetsel ve eğitsel amaçları vardır.  Okulda insan ilişkilerinin amacı, tüm ekibi sosyal, ekonomik, politik açılardan yöneltebilmek için takım çalışması yapmaya güdülemek olarak ifade edilebilir.

İnsan ilişkilerinin niteliğini geliştirmek için neler gerekir?

Çevrendeki insanlara saygı duymayı ve sevgi göstermeyi gerektirir.
Karar vermeden, talep etmeden önce empati yapmayı gerektirir.
Kötüye kullanmayı doğurmayan bir hoşgörüyü gerektirir
Marifetin iltifata tabi olduğu gerçeğinden hareketle kişiye ve işine ilgi göstermeyi gerektirir 
Her kesi nevi sahsına münhasır bir birey olarak kabul etmeyi gerektirir
Herkesin ben demeden önce  “ biz ” diyebilmesini  gerektirir 
Özüne sözüne güvenilen ve  güven veren olmayı gerektirir
Yaptıklarıyla söyledikleri, düşündükleriyle eylemleri aynı olan bir dürüstlüğü gerektirir
Adalet mülkün temeli ise eğer her kese layık olduğu kadar, hak ettiği kadar kıymet vermeyi yani adaletli olmayı  gerektirir.

Bilgi paylaşım kültürü oluşturmak

Bilgiyi bir organizasyonun kullanabileceği ortak bir değere dönüştürmenin ilk adımı olan bilgi paylaşımı, belirgin bir amaç için hemfikir bireylerin oluşturduğu bir grubu kapsayan; onların bilgi kaynaklarını, görüşlerini ve tecrübelerini paylaşma faaliyetinde bulunan, planlanmış ve yönetilmiş bir faaliyet olarak tanımlanabilir.
İtibar kaybetme korkusu,  iş güvencesini azalttığı yönünde korku, bilgi kaynakları ve alıcılar arasında iletişim ve etkileşim eksikliği, zaman eksikliği, güven duygusu eksikliği,  yönetim ve liderlik eksikliği gibi olumsuz insani güdüler  bir kurumda bilgi paylaşımını engelleyen en önemli faktörlerdir.
Bilgiyi gayrimenkul bir mülk olmaktan çıkarıp menkul bir mülke dönüştürmemek kazanç üzerinde Allah’ın hakkı olarak ifade edilen “zekatı” vermemek gibidir.  Çünkü borsada hareket ettikçe artan para gibi bilgide paylaşıldıkça artan bereketlenen bir nema gibidir.

Eğitim Koordinatörlüğü

Öğrenme ve öğretme etkinlikleri ile ilgili geçmiş - şimdi - gelecek yönelimli her türlü araştırma, proje, uygulama, izleme çalışmalarını yürütmek bu çerçevede kurumun eğitim felsefesi doğrultusunda ortak dili oluşturmak, eğitim öğretim faaliyetlerinde öğretmenlere destek vermek bu birimin genel amacıdır.
Eğitim öğretim sürecinin vazgeçilmez bir unsuru olan ölçme ve değerlendirme faaliyetlerine yön vermek, yeni öğretim yöntemlerinin öğretmenler tarafından kullanılmasını desteklemek buna yönelik öğretim politikaları geliştirmek, tüm öğrencilerin başarıyı yakalayabilmeleri için velilerle ve öğretmenlerle işbirliği yapmak, okulun akademik  gelişimi için sınıfların ve öğrencilerin  gelişimlerini ve gerilemelerini gözlemlemek ve gözlemler doğrultusunda öneriler geliştirmek,  öğretmenler arası veya zümreler arası eğitim ve öğretim odaklı iletişimi  geliştirmek bu birimin faaliyetlerindendir.

Etkili disiplin cezadan çok eğitimin işidir.

Disiplin, çocuğa istenilen davranış ve alışkanlıkları öğretmek, kendi kendini denetleme ya da iç denetimi sağlamaktır.
Disiplinli olma, bir durumu anlama, o durumda yapması gereken davranışa karar verme ve yetişkinlerin denetimi olmadan bu davranışı doğal bir biçimde uygulama yeteneğidir. Etkili disiplin, cezadan çok eğitimin işidir.
Bir kitabı anlamanın yolu onu dikkatlice okumaktan, bir müzik bestesi yapmak onla duygusal bir bağ kurmaktan geçer. Öyle ise öğretimi dikkatlice yapılan bir okuma faaliyetine  ve eğitimi ise duygulara hitap eden bir beste yapmaya dönüştürmek  gerekmektedir.
  • Disiplini uygulamada en önemli kural bir sonraki aşamada neyapacağını bilmektir. Herkes kuralları bilmelidir.
  • Bir şeyler değişmezse, hiçbir şey değişmez. Yaptığınız işleretkili değilse yanlış giden hiç bir  şey değişmez.
  • Okulda uygulanan toplam disiplin anlayışı bir süreçtir, üründeğil. Okul disiplini bir araya getirilmiş kurallar ve bunlarınsonuçlarından oluşmamalıdır.
  • Öğretmenler genellikle öğrencilerin görüşlerini almadan kendikurallarını onlara kabul ettirmeye çalışırlar. Bu yüzden deçoğu zaman başarılı olamazlar.

Ortak mutluluk ve ortak huzur için “Ortak Akıl” oluşturmak.

Çalışanların bir kurumdan en büyük beklentileri, mutlu ve huzurlu bir ortamda çalışmaktır.
Eskiden yaşamak için çalışan insan, şimdi çalışmak için yaşıyor. Aksi halde ortaya başarısız çalışma ortamı ve mutsuzluk çıkıyor.
Huzurlu bir iş ortamı meydana getirmek ise öncelikle kurum liderlerinin insan ilişkilerindeki kabiliyetine  ve o işyerinde uzun süredir çalışan insanların kurum yöneticilerinde  ve  çalışma arkadaşlarında  oluşturduğu pozitif imaja bağlıdır denebilir.

Yetenekler zor bulunuyor ve yaratıcılık sürekli yeni şeyler isteyen sektörler için en geçerli akçe oluyor. Yetenekler mutlu ve huzurlu bir çalışma ortamında yaptığı işten keyif almak  istiyor. Çünkü artık kurumlar,  tek akılla yönetilemiyor. Bilgi çağının ortak akılı ile yönetiliyor. Ve ortak akıl, yöneticisiyle daha doğrusu yeni adıyla takım lideriyle işyerinde ortak mutluluk ve ortak huzur istiyor!
Bunu sağlamanın yollarından bir kaçını şöyle sıralamak mümkün.

  • Yanlış anlaşılmak korkusundan uzak olarak düşünülenlerin   rahatça söylenebileceği bir ortam oluşturmak.
  • Se­lamlaşmayı  ve teşekkür etmeyi  asla ihmal etmemek.
  • Pozitif düşündüğümüzde çevre­nizin de pozitif düşüneceğini bilmek.
  • Sosyal sorumluluk projelerine dahil olmak.
  • Eleştiri ve şikayetlerde  yapıcı olmak. Üzümü yemek yerine bağcıyı dövmemek.
  • Hata yapmaktan korkmamak ama yapılan hatadan gerekli dersi çıkararak hatayı tekrar etmemek.


Duygusal zeka seviyesi  yüksek kurumların karakteristik özellikleri: 

  • Öncelikle insan her şeyden değerlidir.  Öyle ise değer verilir ve değerli olduğu hissettirilir.
  • Çalışanlarının; duygulara, fikirlere ve sezgilere sahip bireyler olduklarının farkında olup onların hem akıllarına hem kalplerine hitap eden bir çalışma kültürü oluşturulur. 
  • İnsiyatif  ve heyecan vererek her bireyin o kurumun en önemli bir parçası olduğunu hissetmeleri sağlanır.  Ben olmasam hiçbir şey değişmez değil ben olmasam hiçbir şey olmaz inancı yerleştirilir.
  • Çalışanların eğitimi ve gelişimi için harcanan parayı geleceğe yatırım olarak görürler, bir harcama olarak değil. 

                                                                                  NACİBEKTAŞ

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder