Gelişim için yenilenme ve değişimi göze almak.
Bu dönemde değişime hızla adapte olabilen, yenilikçi çözümler üretebilen, deneyimlerinden öğrenebilen, esnek kurum ve ekipler başarıyı yakalıyor. Değişim stratejilerini kağıt üstünde bırakmayıp uygulamaya geçirenler, yenilikçi düşünceyi ve değişimi kurum kültürü ile destekleyenler ve öğrenmeyi sürekli kılanlar başarılarını sürdürülebilir kılıyor.
Özetlersek önce bireysel gelişim sonra mesleki gelişim en sonunda ise kurumsal gelişim mümkün oluyor. Tabi ki ne olursa olsun ama değişim olsun anlamına da gelmiyor bu. Yenilenmeyi ve tazelenmeyi düşünenler için her şeyin yerinden oynamasını göze alarak değişimi kabullenmek anlamına geliyor.
Bu dönemde değişime hızla adapte olabilen, yenilikçi çözümler üretebilen, deneyimlerinden öğrenebilen, esnek kurum ve ekipler başarıyı yakalıyor. Değişim stratejilerini kağıt üstünde bırakmayıp uygulamaya geçirenler, yenilikçi düşünceyi ve değişimi kurum kültürü ile destekleyenler ve öğrenmeyi sürekli kılanlar başarılarını sürdürülebilir kılıyor.
Özetlersek önce bireysel gelişim sonra mesleki gelişim en sonunda ise kurumsal gelişim mümkün oluyor. Tabi ki ne olursa olsun ama değişim olsun anlamına da gelmiyor bu. Yenilenmeyi ve tazelenmeyi düşünenler için her şeyin yerinden oynamasını göze alarak değişimi kabullenmek anlamına geliyor.
Kurum Felsefesi-Misyonu varlık sebebimizin anlamı.
Önce dînin ve aklın beğendiği huylar anlamında ‘Ahlak’ demeli, sonra bir şeyi hakkıyla bilmenin, anlamanın yani hakikati kavramanın yolu anlamında ‘ilim’ demeli, daha sonra bir iş veya sanata ait özel kuralları ve incelikleri ve o konuda uyulması gereken dinî, ahlâki ve mesleki hüküm ve esaslar anlamında âdab’ demeli, em sonunda da doğru, iyi, yararlı sonuçlara ulaşmak anlamında ‘başarı’ demeliyiz
Önce dînin ve aklın beğendiği huylar anlamında ‘Ahlak’ demeli, sonra bir şeyi hakkıyla bilmenin, anlamanın yani hakikati kavramanın yolu anlamında ‘ilim’ demeli, daha sonra bir iş veya sanata ait özel kuralları ve incelikleri ve o konuda uyulması gereken dinî, ahlâki ve mesleki hüküm ve esaslar anlamında âdab’ demeli, em sonunda da doğru, iyi, yararlı sonuçlara ulaşmak anlamında ‘başarı’ demeliyiz
İnsan ilişkilerinin niteliğini geliştirmeden niceliğini geliştirmek.
Okulda insan ilişkilerinin niteliğini geliştirmek örgüt olarak okulların varoluş nedenleridir. Bu doğrultuda okulların kendilerine bazı yasa ve yönetmeliklerle yüklenmiş olan örgütsel, yönetsel ve eğitsel amaçları vardır. Okulda insan ilişkilerinin amacı, tüm ekibi sosyal, ekonomik, politik açılardan yöneltebilmek için takım çalışması yapmaya güdülemek olarak ifade edilebilir.
Okulda insan ilişkilerinin niteliğini geliştirmek örgüt olarak okulların varoluş nedenleridir. Bu doğrultuda okulların kendilerine bazı yasa ve yönetmeliklerle yüklenmiş olan örgütsel, yönetsel ve eğitsel amaçları vardır. Okulda insan ilişkilerinin amacı, tüm ekibi sosyal, ekonomik, politik açılardan yöneltebilmek için takım çalışması yapmaya güdülemek olarak ifade edilebilir.
İnsan ilişkilerinin niteliğini geliştirmek için neler gerekir?
Çevrendeki insanlara saygı duymayı ve sevgi göstermeyi gerektirir.
Karar vermeden, talep etmeden önce empati yapmayı gerektirir.
Çevrendeki insanlara saygı duymayı ve sevgi göstermeyi gerektirir.
Karar vermeden, talep etmeden önce empati yapmayı gerektirir.
Kötüye
kullanmayı doğurmayan bir hoşgörüyü gerektirir
Marifetin
iltifata tabi olduğu gerçeğinden hareketle kişiye ve işine ilgi göstermeyi gerektirir
Her
kesi nevi sahsına münhasır bir birey olarak kabul etmeyi gerektirir
Herkesin
ben demeden önce “ biz ” diyebilmesini gerektirir
Özüne
sözüne güvenilen ve güven veren olmayı
gerektirir
Yaptıklarıyla
söyledikleri, düşündükleriyle eylemleri aynı olan bir dürüstlüğü gerektirir
Adalet
mülkün temeli ise eğer her kese layık olduğu kadar, hak ettiği kadar kıymet
vermeyi yani adaletli olmayı gerektirir.
Bilgi
paylaşım kültürü oluşturmak
Bilgiyi bir organizasyonun kullanabileceği ortak bir değere dönüştürmenin ilk adımı olan bilgi paylaşımı, belirgin bir amaç için hemfikir bireylerin oluşturduğu bir grubu kapsayan; onların bilgi kaynaklarını, görüşlerini ve tecrübelerini paylaşma faaliyetinde bulunan, planlanmış ve yönetilmiş bir faaliyet olarak tanımlanabilir.
İtibar kaybetme
korkusu, iş güvencesini azalttığı
yönünde korku, bilgi kaynakları ve alıcılar arasında iletişim ve etkileşim
eksikliği, zaman eksikliği, güven duygusu eksikliği, yönetim ve liderlik eksikliği gibi olumsuz
insani güdüler bir kurumda bilgi
paylaşımını engelleyen en önemli faktörlerdir.
Bilgiyi gayrimenkul
bir mülk olmaktan çıkarıp menkul bir mülke dönüştürmemek kazanç üzerinde
Allah’ın hakkı olarak ifade edilen “zekatı” vermemek gibidir. Çünkü borsada hareket ettikçe artan para gibi
bilgide paylaşıldıkça artan bereketlenen bir nema gibidir.
Eğitim Koordinatörlüğü
Öğrenme ve öğretme etkinlikleri ile ilgili geçmiş - şimdi - gelecek yönelimli her türlü araştırma, proje, uygulama, izleme çalışmalarını yürütmek bu çerçevede kurumun eğitim felsefesi doğrultusunda ortak dili oluşturmak, eğitim öğretim faaliyetlerinde öğretmenlere destek vermek bu birimin genel amacıdır.
Eğitim öğretim sürecinin vazgeçilmez bir unsuru olan ölçme ve değerlendirme faaliyetlerine yön vermek, yeni öğretim yöntemlerinin öğretmenler tarafından kullanılmasını desteklemek buna yönelik öğretim politikaları geliştirmek, tüm öğrencilerin başarıyı yakalayabilmeleri için velilerle ve öğretmenlerle işbirliği yapmak, okulun akademik gelişimi için sınıfların ve öğrencilerin gelişimlerini ve gerilemelerini gözlemlemek ve gözlemler doğrultusunda öneriler geliştirmek, öğretmenler arası veya zümreler arası eğitim ve öğretim odaklı iletişimi geliştirmek bu birimin faaliyetlerindendir.
Öğrenme ve öğretme etkinlikleri ile ilgili geçmiş - şimdi - gelecek yönelimli her türlü araştırma, proje, uygulama, izleme çalışmalarını yürütmek bu çerçevede kurumun eğitim felsefesi doğrultusunda ortak dili oluşturmak, eğitim öğretim faaliyetlerinde öğretmenlere destek vermek bu birimin genel amacıdır.
Eğitim öğretim sürecinin vazgeçilmez bir unsuru olan ölçme ve değerlendirme faaliyetlerine yön vermek, yeni öğretim yöntemlerinin öğretmenler tarafından kullanılmasını desteklemek buna yönelik öğretim politikaları geliştirmek, tüm öğrencilerin başarıyı yakalayabilmeleri için velilerle ve öğretmenlerle işbirliği yapmak, okulun akademik gelişimi için sınıfların ve öğrencilerin gelişimlerini ve gerilemelerini gözlemlemek ve gözlemler doğrultusunda öneriler geliştirmek, öğretmenler arası veya zümreler arası eğitim ve öğretim odaklı iletişimi geliştirmek bu birimin faaliyetlerindendir.
Etkili disiplin cezadan çok eğitimin işidir.
Disiplin, çocuğa istenilen davranış ve alışkanlıkları öğretmek, kendi kendini denetleme ya da iç denetimi sağlamaktır.
Disiplinli olma, bir durumu anlama, o durumda yapması gereken davranışa karar verme ve yetişkinlerin denetimi olmadan bu davranışı doğal bir biçimde uygulama yeteneğidir. Etkili disiplin, cezadan çok eğitimin işidir.
Bir kitabı anlamanın yolu onu dikkatlice okumaktan, bir müzik bestesi yapmak onla duygusal bir bağ kurmaktan geçer. Öyle ise öğretimi dikkatlice yapılan bir okuma faaliyetine ve eğitimi ise duygulara hitap eden bir beste yapmaya dönüştürmek gerekmektedir.
- Disiplini uygulamada en önemli kural bir sonraki aşamada neyapacağını bilmektir. Herkes kuralları bilmelidir.
- Bir şeyler değişmezse, hiçbir şey değişmez. Yaptığınız işleretkili değilse yanlış giden hiç bir şey değişmez.
- Okulda uygulanan toplam disiplin anlayışı bir süreçtir, üründeğil. Okul disiplini bir araya getirilmiş kurallar ve bunlarınsonuçlarından oluşmamalıdır.
- Öğretmenler genellikle öğrencilerin görüşlerini almadan kendikurallarını onlara kabul ettirmeye çalışırlar. Bu yüzden deçoğu zaman başarılı olamazlar.
Ortak mutluluk ve ortak huzur için “Ortak Akıl”
oluşturmak.
Çalışanların
bir kurumdan en büyük beklentileri, mutlu ve huzurlu bir ortamda çalışmaktır.
Eskiden
yaşamak için çalışan insan, şimdi çalışmak için yaşıyor. Aksi halde ortaya
başarısız çalışma ortamı ve mutsuzluk çıkıyor.
Huzurlu bir
iş ortamı meydana getirmek ise öncelikle kurum liderlerinin insan
ilişkilerindeki kabiliyetine ve o
işyerinde uzun süredir çalışan insanların kurum yöneticilerinde ve
çalışma arkadaşlarında
oluşturduğu pozitif imaja bağlıdır denebilir.
Yetenekler
zor bulunuyor ve yaratıcılık sürekli yeni şeyler isteyen sektörler için en geçerli
akçe oluyor. Yetenekler mutlu ve huzurlu bir çalışma ortamında yaptığı işten
keyif almak istiyor. Çünkü artık
kurumlar, tek akılla yönetilemiyor.
Bilgi çağının ortak akılı ile yönetiliyor. Ve ortak akıl, yöneticisiyle daha
doğrusu yeni adıyla takım lideriyle işyerinde ortak mutluluk ve ortak huzur
istiyor!
Bunu
sağlamanın yollarından bir kaçını şöyle sıralamak mümkün.
- Yanlış anlaşılmak korkusundan uzak olarak düşünülenlerin rahatça söylenebileceği bir ortam oluşturmak.
- Selamlaşmayı ve teşekkür etmeyi asla ihmal etmemek.
- Pozitif düşündüğümüzde çevrenizin de pozitif düşüneceğini bilmek.
- Sosyal sorumluluk projelerine dahil olmak.
- Eleştiri ve şikayetlerde yapıcı olmak. Üzümü yemek yerine bağcıyı dövmemek.
- Hata yapmaktan korkmamak ama yapılan hatadan gerekli dersi çıkararak hatayı tekrar etmemek.
Duygusal
zeka seviyesi yüksek kurumların
karakteristik özellikleri:
- Öncelikle insan her şeyden değerlidir. Öyle ise değer verilir ve değerli olduğu hissettirilir.
- Çalışanlarının; duygulara, fikirlere ve sezgilere sahip bireyler olduklarının farkında olup onların hem akıllarına hem kalplerine hitap eden bir çalışma kültürü oluşturulur.
- İnsiyatif ve heyecan vererek her bireyin o kurumun en önemli bir parçası olduğunu hissetmeleri sağlanır. Ben olmasam hiçbir şey değişmez değil ben olmasam hiçbir şey olmaz inancı yerleştirilir.
- Çalışanların eğitimi ve gelişimi için harcanan parayı geleceğe yatırım olarak görürler, bir harcama olarak değil.
NACİBEKTAŞ
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder