Örgün eğitim kurumlarımızda din
öğretimi, bir bilgi verme vasıtası olmakla beraber, aynı zamanda insanın bilgi elde etme yollarını ve aklını kullanma
kabiliyetini geliştiren bir süreç olmalıdır.
Bu noktada karşımıza din öğretiminin önemli bir amacı çıkmaktadır: “Yetişmekte
olan nesle din hakkında doğru bilgi vermek ve gençleri bilinçlendirmektir.”
Kendilerine sunulan alternatifleri inceleyebilmeleri için öğrencilerin bakış
açılarının geliştirilmesine ihtiyaç vardır. Gençler körü körüne uygulayıcı
olmamalıdır. Onlar, bilginin hangi amaçla, kim için, nasıl bir dünyada
kullanılabileceğini sorgulayacak biçimde yetiştirilmelidir. Gençlerin, özellikle inanç ve hayat
konusundaki tercihlerini özgür olarak yapabilmeleri din öğretiminin esas
amacıdır; bilinçli dindarlık da budur. Bu amaçlara uygun olarak din
öğretimi, öğrencinin kendi akıl yürütme gücünü kullanarak varlıklar içindeki konumunu belirlemesine
katkıda bulunur.
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretimi Nasıl Bir Eğitimdir?
- Din Eğitimi dini inançların hurafelerden tamamen arındırılarak kaynaklara uygun bir formda öğretilmesini hedefleyen bir inanç eğitimidir.
- Din Eğitimi davranışları fıtrata -yaratılışa uygun hale getirmeyi hedefleyen bir ahlak eğitimidir.
- Din Eğitimi öğrencilerin kendisiyle ve çevresiyle barışık, aktif ve her açıdan olumlu birey olmalarını hedefleyen bir sosyalleştirme eğitimidir.
- Din Eğitimi huzurun, dengenin, iç barışın teminini hedefleyen bir dinginlik eğitimidir.
- Din Eğitimi neyi neden ve niçin yapmamız gerektiğini öğretmeyi hedefleyen bir hedef -amaç eğitimidir.
- Din eğitimi aşırılıklardan ve her türlü taassuptan arındırılmış, saf ve berrak bir zihin oluşturmayı hedefleyen bir denge eğitimidir.
Din Kültürü Derslerinde Dikkate Aldığımız Temel Esaslar
- Dinin evrensel barış kültürünün yerleşmesinde ve hoşgörü ortamının oluşturulmasındaki katkılarını vurgulamak
- Öğrencilerin dini ve ahlâki konularda akılcı ve eleştirel bir yaklaşım sergilemelerini hoşgörmek.
- Dinimizin her zaman ve yerde hakkaniyete ve adalete dayanarak "hukukun üstünlüğünü" esas aldığını vurgulamak.
- Toplumdaki farklı dinî anlayış ve yaşayışları bir zenginlik olarak görüp sosyal bir olgu olarak kabul etmek.
- İbadetlerin bireye iç huzuru sağladığını ve kişinin kendine güveni geliştirdiğini ve insan davranışları üzerindeki olumlu etkilerini fark etmelerini sağlamak
- Onlara kader kavramını yanlış yorumlayarak sorumluluktan kaçınılamayacağı bilincini vermeye çalışmak
- İnsanın Allah ile iletişim kurmada hiçbir vesileye, aracıya ihtiyacı olmadığını her insanın dua ederek Yüce Yaratıcıya ulaşabileceğini anlatmak.
- Aklın, dinî sorumluluğun temel şartı olduğunu; bilimsel bilgiyi teşvik ettiğini din ve bilimin insanların mutluluğu için olduğunu fark ettirmek.
- Doğru dinî bilgiler ile batıl inanç ve hurafelerin karıştırılmaması için yerinde uyarı ve ikazlarda bulunmak.
- İnsanlığa rahmet olarak gönderilen Hz. Muhammed’in (SAV), İslâm dininin doğru anlaşılması ve uygulanmasında bizler için en güzel örnek olduğunu vurgulamak..
- Kur’anın, insanın, kendini ve insanlığı, eşyayı, olay ve olguları doğru anlamasına, doğru düşünmesine imkân sağlamak; evrendeki konumunu doğru tespit etmesine yardımcı olmak için Allah tarafından gönderilmiş bir öğüt ve uyarı kitabı olduğunu vurgulamak.
- İslâm’ın güzel ahlâkı tamamlamak doğruluk, adil olma, fedakarlık, hoşgörü, cesaret, diğergamlık, sabır ve cömertlik gibi yüksek insanî değerleri yüceltmek için gönderildiğini anlatmak.
- Kur’an’ın temel amacının insana doğru bilgi, doğru inanç ve doğru davranış kazandırmak olduğunu ayetlerle anlatmak.
- Alkol, uyuşturucu, kumar vb. haram edilen zararlı alışkanlıkların, insan hak ve özgürlüklerin kullanımını engellediğini örneklerle anlatmak
- Tövbe ve bağışlamanın Allah’a, insanlara ve bütün varlıklara karşı sevgi ve yakınlık kazandıracağı ve bağışlamayı başaran bireylerin oluşturduğu bir toplumda hoşgörünün hâkim olacağını anlatmak.
- Yapılan iyiliklerin kötülükleri giderdiğini söyleyerek öğrencilerin güzel davranışlar geliştirmelerini sağlamak.
NACİBEKTAŞ
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder